Алессандро Маньяско "Краєвид"

Львівська національна галерея мистецтв

Італійське мистецтво XV-XVІІІ ст


автор: Алессандро Маньяско ? (Ліссандріно) (нар. 1667 року в Генуї, пом. 1749 р. там же. Генуезька школа. Навчався у Ф. Аббіаті, був під впливом Я. Тінторетто, С. Роза і Ж. Мораццоне, Д. Креспі. Працював у Мілані, Флоренції та Генуї. Малював картини на побутові теми, краєвиди й зрідка портрети.)

твір: Краєвид

час створення: XVII ст.

матеріали: полотно, олія

розмір: 148х119 см

надійшла: 1957 р.  (закуплено у приватної особи у Львові)

Барокко: Творам майстрів барокко властиві й поглиблене пізнання внутрішнього світу людини, введення в сферу мистецтва таких тем, яких Відродження не торкалося, вважаючи їх низькими. В XVII—XVIII ст. в Італії розвиваються пейзаж і натюрморт.

опис твору: Традиції італійського барочного пейзажу розвивав генуезець Алессандро Маньяско. Художник «романтичного» напрямку, Маньяско протиставив велич вічно живої природи беззмістовності і скороминучості життя людини. Відчуття бурхливого вітру, драматичне зіткнення світла й тіней створюють тривожний настрій «Пейзажу». Картина намальована вільно покладеними динамічними мазками. Сама манера живопису, коли провідним у композиції стає не рисунок, а мазок, пляма, надзвичайно точно передавала темперамент художника. З трагічною силою в картинах Маньяско відбиті почуття песимізму й гіркоти, притаманні не лише художнику, але й передовим колам Італії того часу. [2]

Алессандро Маньяско вважають яскравим виразником “романтичної” течії у генуезькому малярстві XVII-XVIII ст. “Пейзаж” його невідомого послідовника ілюструє манеру видатного художника: швидкі, дрібні мазки, відмова від яскравості. Він містично одухотворив стихію лісу, а люди – частина цієї стихії, які в ній розчиняються. [3]

Домінуючий у картині настрій душевного неспокою та меланхолії виявляється у темній зелено-сірій гамі та експресивному, уривистому мазку. [4]

зауваження: Авторство Маньяско викликає застереження, і передусім тим, що слабо намальовані постаті. Безсумнівно, в картині наявний характер живопису Маньяско, але не виключено, що автором міг бути й інший художник, можливо, Марко Річчі в ранній період творчості.[1]

фрагмент картини Алессандро Маньяско “Краєвид”

література: 

  1. Львівська картинна галерея (альбом), К., 1982 репродукція №15.
  2. Львівська картинна галерея: Путівник [Возницький Б. Г., Компанейць М.Г., Овсійчук В. А. та ін.] – Львів: Каменяр, 1978. — С. 9.
  3. Львівська галерея мистецтв. Палац Потоцьких. Путівник [Б. Возницький, О. Козинкевич, С. Стець, С. Бірюлова] – Львів: Центр Європи, 2006. – С 28-29.
  4. Львівська галерея мистецтв: Путівник [Ю. Бірюлов.] – Львів: Центр Європи, 2003. — С. 7.