Ян Алойзи Матейко "Портрет дітей художника"

Львівська національна галерея мистецтв

Польське мистецтво ХІХ – поч. ХХ ст.


автор: Ян Алойзи Матейко (Нар. 1838 р. в Кракові, пом. 1893 р. там же. Навчався у Краківській художній школі, Мюнхенській та Віденській Академіях. Працював і жив у Кракові, короткочасно перебуваючи в Парижі, Відні, Константинополі, в Італії. Визначний представник історичного жанру Ян Матейко таврував моральний занепад шляхти, прославляючи справжній героїзм. Найвизначніший польський майстер історичного жанру Ян Матейко (1838-1893) події минулого зображав у монументальних композиціях, просякнутих духом героїчного пафосу й театральної ефектності. Творчість таких художників переростає рамки явища мистецтва; воно стає часткою історії нації, невід’ємною ланкою її духовного розвитку. І тоді чисто художні, специфічно професійні проблеми відходять на другий план, а на перший висувається інша: в якій мірі художник втілив риси характеру свого народу, його долю, його ідеали свободи і щастя. Як жоден з художників, Матейко зумів висловити те, чим жив польський народ в епоху іноземного гніту і що допомогло йому зберегти себе як націю, – загострене почуття національної гідності та національної гордості, пристрасний, дієвий патріотизм, самовіддану любов до рідної землі в її теперішньому і минулому. Відблиск цієї найширшої, істинно всенародної популярності Яна Матейка падає і на його роботи, представлені у Львівській галереї, що стали природним центром експозиції польського живопису XIX століття.)

твір: Портрет дітей художника

час створення: 1879 р.

матеріали: полотно, олія

розмір: 149Х202 см

напис на картині: зліва внизу підпис і дата: T| H| B| J| Matejkowie 1879 гр. J.M. 

надійшла: 1908 р.

опис твору: Рука майстра історичних картин — монументальних композицій, просякнутих героїчним пафосом,— відчутна в усьому живописному ладі «Портрета дітей», одного з кращих в експозиції творів Матейка. Характери персонажів вагомі, чітко індивідуально окреслені. З особливим смаком і майстерністю передає митець матеріальність численних аксесуарів. Матейко досконало володіє гнучкою динамічною лінією і в живопису, і в рисунку. В одному з кращих творів Матейка — “Портреті дітей художника” (1879) – яскраво й опукло розкриваються індивідуальні особливості характерів моделей, які водночас героїзуються, набувають урочистої символіки. З великою правдивістю і точністю, але без дріб’язковості, пластично, за допомогою енергійного динамічного рисунка і локального кольору художник відтворює предметне середовище, передає фактуру речей.

фрагмент картини Ян Алойзи Матейко “Портрет дітей художника”
фрагмент картини Ян Алойзи Матейко “Портрет дітей художника”

література:

1. Львівська картинна галерея. Аальбом. – Київ: Мистецтво, 1982. – репродукція № 53-55.

2. Львівська картинна галерея: Путівник [Возницький Б. Г., Компанейць М.Г., Овсійчук В. А. та ін.] – Львів: Каменяр, 1978. — С. 26.

3. Львівська галерея мистецтв: Путівник [Ю. Бірюлов.] – Львів: Центр Європи, 2003. — С. 28-29.

4. Островский Г. С. Художественные музеи Львова. – Л.: Искуство, 1978. – С. 47-48.

5. Obrazy i rysunki Jana Matejki ze zbiorów Lwów-skięh, Lwów. 1938—39.

6. Каталог художніх творів ЛДКГ, К., 1955, с. 74.

7. Львівська картинна галерея (альбом), К., 1969, № 31